|
"Když
jsem byl požádán o realizaci výstavy několika zajímavých mladých
umělců a řekl své ano, neuvědomil jsem si nakolik odlišný úkol
mě čeká, narozdíl od víceméně obsahových výstav, na základě kterých
jsem byl pravděpodobně osloven. Je pravdou, že zmíněné výstavy
jistě byly „mladými“ se vším, co k tomu patří, ale už sám fakt,
že jsem tyto řádky až doposud nemohl psát v jiném než minulém
čase, anticipuje jistý problém. Osobně se totiž již nepovažuji
za „umělce nejmladší generace“.
Každý, kdo
zjistí, že vysoké výtvarně-umělecké školy v České republice každoročně
přijmou kolem dvou stovek slibných umělců, si musí uvědomit, že
výstava osmi umělců nastupující generace nemůže být nikdy všeobjímající
sondou do mladého umění daného období. Samozřejmě, že ze zmíněných
stovek umělců nakonec čas tak oddělí ty talentovanější, ambicióznější
a vytrvalejší od té netalentovanější a rezignovanější většiny
- těch prvních je pak samozřemě daleko méně než druhých. Nevím,
kam se podějí všichni z té druhé větší skupiny (u žen lze předpokládat,
že se začnou plně věnovat mateřství), ale z těch pár, co vydrží,
se stávají obecněji akceptovaní umělci. Tento proces je vlastní
všem takzvaným uměleckým generacím od vzniku uměleckého školství.
Období společných studií je nejdůležitějším okamžikem pro vymezení
se (nebrat prosím vždy v negujícím smyslu) vůči předchozí generaci,
zatímco období postgraduálního stavění se na vlastní nohy je časem
vytváření „vlastního stylu“- tedy vymezování se v rámci generace
vlastní. Ti, jimž se ono druhé vymezení podaří (a často k tomu
dochází ještě na konci studia), dozrávají, stávají se identifikovatelnými
osobnostmi a... stárnou. Upřímně musím přiznat, společné výstavy
těch, jimž se svrchu uvedené vnitrogenerační vymezení již podařilo,
mě příliš nezajímají. Jsem přesvědčen, že takové výstavy nezajímají
často ani aktéry samotné – čímž zdaleka nechci nikoho nařknout
z primadónství, pouze konstatovat rozdíl, s jakým přistupujeme
k výstavám vlastním. Výstavu Jarní sklizeň bych velmi rád považoval
za vlastní, pokud to vůbec uvedený osobnostní výřad umožní.
Výstava Jarní
sklizeň, která proběhne od 4.4. do 30.5.03 v galerii Tvrdohlaví,
prezentuje tvorbu osmi mladých umělců. Již ve svém názvu naznačuje
obtížný úkol, kterým je kombinace uměleckého rašení a zralosti.
Expozice prezentuje tvorbu osmi mladých umělců, jejichž umělecká
kariéra zatím není vystlána přihláškami o Cenu Jindřicha Chalupeckého.
Nejedná se ale ani o autory s malou výstavní zkušeností. Jolana
Kahounová, Petr Kožíšek, Filip Kudrnáč, Radek Macke, Marek Meduna,
Luděk Rathouský, Jiří Skála a Stanislav Zámečník absolvovali,
nebo budou absolvovat vysoké umělecké školy po roce 2000, ale
jejich výstavní a umělecké působení lze sledovat již koncem devadesátých
let. Mimo samostatných výstav má většina z nich zkušenost z významných
generačních vystoupení a rozhodně se nejedná o svrchu zmíněné
„rezignující“. Bez výjimky jde ale o umělce, pro něž prodej jejich
děl zatím nepředstavuje hlavní zdroj příjmů a nejsou tak vázáni
na nutnost sebevariující produkce. Také díky tomu si zachovává
jejich tvorba syrovost, hraničící u někoho až s primitivismem.
Na druhé straně opět díky dostatečně dlouhé době strávené ve výtvarném
provozu lze u každého z nich vystopovovat specifickou formu nedůvěry
v něj. V různých polohách se tak některé vystavené umění dotýká
kýče a jeho více nebo méně aktuálního prorůstání do našeho života.
Fakt, že se
v naprosté většině vystaveného umění jedná o obrazy, není v tomto
případě ovlivněn komerční oblíbeností tohoto média. „Obrazové
tendence“ jsou v českém umění stejně specifické jako „ř“ v naší
řeči, a i když plně souhlasím s nutností „defolklorizace“ našeho
uměleckého dvorečku, nemyslím si, že na tomto místě by taková
snaha byla na místě. Lze očekávat, že skutečnost, že se tato výstava
může objevit v takto etablované komerční galerii, vzbudí diskusi
na téma zaprodanosti či nezaprodatelnosti, respektive svobodě
či nesvobodnosti současného umělce. Pokud k takové polemice dojde,
bude možno výstavu považovat za úspěšnou."
Milan
Salák, kurátor výstavy 4.3. 2003
|